Ansvarlighed / NEXT GENERATION COFFEE

Ana-Maria Zapata Palazzio

Ana-Maria Zapata Palazzio, 25, stratede som kaffeplukker. Hun købte et stykke land med de penge, hun havde tjent –og i dag har hun en kaffefarm på næsten 60.702 m2

Kaffe farmene er mit liv, siger Ana-Maria.

Efter mange timer i en bil henad de snoende veje kan man ikke køre højere op. Martin Löfberg – fjerdre generation i familiefirmaet Löfbergs, der delvist ejer Peter Larsen Kaffe – og hans medarbejdere parkerer bilen og kigger ud over de smaragdgrønne bjerge og dalene, hvor tågen fra natten stadig hænger i.

At få besøg fra Sverige, som ligger langt fra Colombia, hvor de drikker hendes kaffe, og at møde Martin Löfberg, hvis kaffefirma der har støttet hende i mange år er en stor oplevelse – og hun velkommer ham med åbne arme og glædestårer.

Jeg har aldrig før mødt nogen fra din del af verdenen, der køber kaffebønner af mig. Du har ændret mit liv for altid, siger hun,

I hendes tidlige teenageår begyndte Ana-Maria at arbejde på en kaffeplantage, ligesom hendes mor havde gjort. Hun købte sin første del land for otte år siden, da hun var 17 år gammel, med de penge hun havde tjent.

Vi så, at dette var et meget produktivt område. Min mand og jeg startede med at arbejde her og spare penge sammen. Med hjælp fra samarbedet og banklån kunne vi endelig købe mere land. Det er sådan det hele begyndte.

I dag producerer plantagen 18 sække af 70 kg bønner hvert år. Ana-Maria sælger det meste af det til Fairtrade-samarbejdet Antioquia, som hun er medlem af, sammen med ca. 11.000 andre farmere. Löfbergs og Peter Larsen Kaffe køber regelmæssigt bønner fra samarbejdet. 

Ana-Marias farm er Fairtrade-certificeret. Det giver hende flere fordele. Hun er, for eksempel, garanteret en minimumspris – en slags forsikring når verdens markedsprisen er lavere end hvad produktionen koster – ligeså vel, som bonusser, som kooperativet Antioquia sammen investerer i både uddannelse, infrastruktur og meget andet.

En ægte iværksætter

"Vi arbejder på at styrke de unge farmeres viden om iværksætteri, produktivitet og bæredygtige landbrugsmetoder for kaffe, og på den måde sikre deres muligheder for at leve af kaffefarming. At komme her og se hvordan Ana-Marias plantage udvikler sig med en fantastisk handlekraftig og instruktiv erfaring. Hun er en ægte iværksætter med en stor drivkraft og langsigtet tankegang, og det producerer resultater", fortæller Martin Löfberg

Ana-Maria har en mentor, som hun kontakter næsten hver uge; hun har fået nye slags kaffeplanter, der er mere modstandsdygtige, og hun har lært at analysere jorden, så hun kan forbedre sit udbytte. Hun ser konkrete resultater hvert år: Hendes træer bærer flere og bedre kaffebønner.

"Kaffeplantagen er mit liv. Min forretning har hjulpet mig fremad. Min drøm er at udvide og kunne udbyde arbejde til andre. At være en kaffe farmer – det er noget jeg har indeni mig," siger hun.

Vi vokser hver dag

Q: Hvordan lægger du mærke til klimaforandringerne?
A: Det påvirker os meget. Hvis det er for varmt tørrer blomsterne ud. Det er det, der skete sidste år, og vi mistede en masse kaffe. Hvis det er for koldt påvirker det os også. Det er ret svært for os.

Q: Hvad har du lært af programmet for unge kaffe farmere?
A: Jeg har lært at overleve og samarbejde. Vi vokser hver dag. Vi samarbejder. De nye små træer og gødningen fik vi god hjælp til.

Q: Hvad er din vigtigste opgave?
A: At producere den bedste kaffe kvalitet.

Ana-Maria er tre måneder gravid og snakker allerede om hendes barns som en fremtidig kaffefarmer:

"Jeg håber mit barn bliver en succesfuld kaffefarmer, siger hun med et smil. Vi er kommet langt – jeg er glad, og jeg håber, at mit barn også kommer til at kunne lide kaffe."

keyboard_arrow_up