Ansvarlighed
Det sociale ansvar
Som kaffeproducent følger et socialt ansvar, som vi tager alvorligt. Det gælder både i relation til miljøet omkring os, i forhold til vores medmennesker og i forhold til en bæredygtig udnyttelse af jordens ressourcer.
Vi vil gerne være med til at sikre global bæredygtighed indenfor kaffeproduktion samt handel. Derfor arbejder vi målrettet med CSR. Bæredygtighed og gode vilkår for leverandører, medarbejdere og samfundet omkring os skal sikres fra bønne til kop.
Vi skåner miljøet hvor vi kan
Vi arbejder konstant på at begrænse de aftryk, vi sætter som virksomhed. I vores emballager har vi en ambition om at minimere aluminium og gå mod mere bæredygtige alternativer. Vi har stadig vej at gå, men for hvert nyt initiativ bestræber vi os på en bæredygtig løsning. Vores målsætning er at alt vores emballage i 2030 er af genanvendt eller genanvendelige materialer.
I vores Nespresso* kompatible kapsler har vi fravalgt aluminium som materiale af miljømæssige hensyn. I stedet arbejder vi med kapsler, hvor materialet er udvundet af fibre fra sukkerrør, og som er bio-komposterbare ved industrikompostering i modsætning til aluminium. Dermed kan de udgøre en grøn energikilde.
* Varemærket tilhørende tredjepart ikke forbundet med Peter Larsen Kaffe A/S.
Kaffe og fairtrade
Fairtrade fylder meget hos Peter Larsen Kaffe og en pæn andel af vores sortiment er certificeret Fairtrade. Vi er af den klare overbevisning, at en bæredygtig udvikling i kaffeindustrien også indbefatter, at kaffebønderne kan opretholde en god indtjening.
I videoen her kan du få indblik i, hvordan Fairtrade og kaffe hænger sammen.
Kan man smage god samvittighed?
Økologi og Fairtrade giver de fleste en god mavefornemmelse. Men kan man også smage den gode samvittighed?
Det satte vi os for at undersøge i dette kaffe-eksperiment. Se med og find ud af hvad svaret er.
Next Generation Coffee
I 2014 startede vi projektet, Kaffe for en bedre fremtid, med kooperativet, Othaya, i provinsen Nyeri i Kenya. Det er et kooperativ med ca. 15.000 farmere, som igennem årrække har været presset på afkast og indtjening.
Gennem handel og undervisning har det været projektets mål at sikre bønderne større afkast, bedre økonomi, mere sikkerhed og opnå en bedre kaffekvalitet.
Projektet lever nu videre som Next Generation Coffe med indsater i Kenya, Tanzania og Colombia.